
Tesla akkumulátorgyártó részvényei megugrottak hongkongi tőzsdei debütáláskor
A világ legnagyobb elektromos járműakkumulátor-gyártója, a Contemporary Amperex Technology Co Limited (CATL) sikeresen megkezdte tőzsdei kereskedését Hongkongban, ahol a cég a legnagyobb kezdeti nyilvános kínálatot (IPO) hajtotta végre az idei évben. A CATL a világ összes elektromos jármű akkumulátorának több mint egyharmadát gyártja, és olyan jelentős autógyártókat lát el, mint a Tesla, a Volkswagen és a Toyota. A cég részvényei az első kereskedési napon akár 18%-kal is emelkedtek, ami komoly figyelmet keltett a globális piacon, különösen a jelenlegi amerikai-kínai vámháború fényében, amely jelentős hatással volt az autóiparra.
A CATL részvénybejegyzése különösen érdekes volt, mivel az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma januárban felvette a céget egy olyan listára, amely szerint a vállalat kapcsolatban áll a kínai hadsereggel. A CATL azonban tagadja ezt az állítást, és azt állítja, hogy a lista mellékelése egy „tévedés” volt. Ennek ellenére a cég a tőzsdei bejegyzéssel közel 35,7 milliárd hongkongi dollárt (4,55 milliárd amerikai dollárt) gyűjtött össze, ami jelentős összegnek számít.
Neil Beveridge, a Bernstein ázsiai kutatási vezetője megjegyezte, hogy a részvények teljesítménye rendkívül jónak számít, figyelembe véve a bejegyzés méretét és a Hongkong számára kulcsfontosságú IPO-t. A CATL már korábban is szerepelt a kínai Shenzhen tőzsdén, ahol a vállalat értéke meghaladja az egymilliárd jüant (138,7 milliárd dollár). Ez a cég erősen függ a kínai piacoktól, mivel a világ második legnagyobb gazdasága a bevételeinek közel 70%-át adja. Az Egyesült Államokba irányuló viszonylag kicsi eladások biztonságot nyújtanak a Trump-féle kereskedelmi politikákkal szemben – tette hozzá Beveridge.
A CATL-t 2011-ben alapították a kelet-kínai Ningde városában, és a cég gyors növekedésen ment keresztül, ami a kínai elektromos járműipar fellendülésének tudható be. Jelenleg több mint 100 000 embert foglalkoztat, és 13 gyárat üzemeltet világszerte. A cég most éppen a második európai gyárát építi Magyarországon, miután 2023 elején megnyitotta üzemét Németországban. Decemberben a cég bejelentette, hogy együttműködésbe lépett a Chrysler-tulajdonos Stellantisszal, hogy egy 4,3 milliárd dolláros elektromos jármű akkumulátor-üzemet építsenek Spanyolországban, amely várhatóan a következő év végére kezd el működni.
A vállalat jelentős összegeket fektet új technológiákba, és világszerte hat kutatás-fejlesztési központot üzemeltet. Tim Buckley, az ausztrál Climate Energy Finance független kutatóintézet alapítója kiemelte, hogy a CATL-től származó innovációk rendkívül figyelemre méltóak, különösen a gyors töltési technológiák terén. A közelmúltban a cég bemutatott egy új akkumulátort, amelyet állítása szerint öt perc alatt lehet feltölteni 520 kilométeres hatótávolságra.
A CATL jelentős beszállítója Elon Musk Tesla cégének, és lítium-vas-foszfát akkumulátorokat szállít a gyártó sanghaji üzeméhez. Az amerikai törvényhozók azonban aggodalmukat fejezték ki a kínai céggel kapcsolatos esetleges nemzetbiztonsági kockázatok miatt. Áprilisban a Képviselőház Kínával foglalkozó különbizottságának elnöke levelet írt a JPMorgan és a Bank of America vezérigazgatóinak, kérve őket, hogy vonják vissza a CATL hongkongi bejegyzésével kapcsolatos munkát. A Washingtonból érkező szkepticizmus ellenére Buckley hangsúlyozta, hogy az Egyesült Államoknak érdemes lenne együttműködnie Pekinggel a megújuló energia fejlődésében, hiszen a világ legjobb technológiai szereplőit zárják ki a tiszta technológiák terén.

