Hírek,  Tech

A vezető nélküli járművek fokozatos térnyerése

Mike Johns, aki decemberben Los Angelesből Scottsdale, Arizonába tartott, váratlanul vált a technológiai újdonságok középpontjává, miután a visszaúton egy önvezető taxit választott. A közlekedési élmény izgalmasnak ígérkezett, hiszen a taxi indítása már önmagában érdekes látványt nyújtott a körülötte ácsorgó járókelőknek. Azonban a várakozásokkal ellentétben Mr. Johns nem az utazás örömeit élvezte, hanem egy igencsak furcsa helyzetbe került. A taxi, amely a Waymo, a Google anyavállalatának leányvállalata, nem úgy működött, ahogyan azt elvárta volna: ahelyett, hogy elvitte volna őt a repülőtérre, a jármű egy parkolóban körözött, miközben a kíváncsiskodó emberek figyelték az eseményeket. Mr. Johns kétségbeesetten próbálta kideríteni, hogyan tudná irányítani az autót, hiszen sürgősen el kellett érnie a járatát.

A helyzet végül egy hangutasítás révén oldódott meg, amely arra figyelmeztette őt, hogy nyissa meg a Waymo alkalmazást, hogy visszanyerje az irányítást. Az eset videófelvétele szinte azonnal elérte a közönséget, és a hírek világszerte foglalkoztak vele, újabb kétségeket ébresztve az önvezető autók megbízhatóságával kapcsolatban. A Waymo tisztviselői a BBC-nak nyilatkozva elmondták, hogy a problémát egy szoftverfrissítéssel azonnal orvosolták, hangsúlyozva, hogy önvezető rendszerük „jobban teljesít a balesetek elkerülésében, mint az emberek”.

Mr. Johns tapasztalata nem volt egyedi a cég történetében. Tavaly a Waymo több mint 600 autót hívott vissza, miután egy jármű nekihajtott egy utcai lámpának. Emellett a Nemzeti Autópálya Közlekedési Hatóság (NHTSA) 2024 májusában vizsgálatot indított 22 incidens kapcsán, amelyek a Waymo járműveivel történtek. A versenytársak sem álltak jobban; a General Motors például decemberben bezárta önvezető autókat gyártó leányvállalatát, a Cruiset, a vállalat pedig azzal indokolta a döntést, hogy a technológia fejlesztése és piaci bevezetése sok időt és forrást igényel. Ezen kívül a Ford és az Uber is felhagyott saját önvezető autó projektjével.

A Waymo azonban az Egyesült Államokban a vezető szerepet tölti be az önvezető taxi szolgáltatások piacán. Jelenleg Phoenixben, San Franciscóban, Los Angelesben és Austinban üzemeltet önvezető taxikat, és hamarosan Atlanta és Miami városában is tervezi a bevezetést. De miért tudott a Waymo olyan sikereket elérni, ahol mások kudarcot vallottak? Sven Beiker, a Stanford Graduate School of Business oktatója és a Silicon Valley Mobility ügyvezető igazgatója szerint három fő tényező játszik szerepet: az emberek, a pénz és a folyamat. Hozzátette, hogy a Waymo az évek során a legjobb szakembereket alkalmazta az autonóm járművek mérnöki területén, a Google mögött álló Alphabet pénzügyi ereje pedig lehetővé tette a vállalat számára, hogy alaposan kidolgozott megközelítést alkalmazzon.

A jövőbeni tervek között szerepel, hogy a kedvező időjárási viszonyokkal rendelkező területeken, például Texasban és Floridában indítanak önvezető szolgáltatásokat. A szakértők szerint a robottaxik legjobban jó időben működnek, mivel a nehéz hóesésben még mindig nehezen boldogulnak. Emellett a melegebb időjárás kedvez a járművek akkumulátorainak teljesítményének, ami különösen fontos az önvezető autók számára, amelyeknek nagy mennyiségű energiára van szükségük az onboard számítástechnika működtetéséhez.

A technológia bevezetése azonban lassú folyamatnak ígérkezik. A fejlesztőknek sok emberi vezetésre van szükségük ahhoz, hogy az új autókat azokon a területeken teszteljék, ahol be kívánják vezetni őket, és többször is át kell őket vezetni ezeken az útvonalakon. A folyamatot biztonsági aggályok is hátráltathatják, és a szakértők figyelmeztetnek arra, hogy a nagy balesetek bekövetkezése esetén sok önvezető program leállhat.

A teherautók önvezető technológiájának fejlesztése még nagyobb kihívások elé állítja a szakembereket, akiknek az elsődleges feladata a biztonság. David Liu, a Plus vezérigazgatója, aki önvezető szoftvert fejleszt teherautókhoz, hangsúlyozta, hogy a technológia sokkal biztonságosabb kell, hogy legyen, mint a hagyományos járművek. A közlekedési környezetek és a sebesség különbségei miatt a különböző technológiákat kell alkalmazni, hogy a teherautók biztonságosan közlekedhessenek a forgalmas autópályákon.

A jövőbeni fejlesztések figyelemmel kísérése szempontjából a kínai piac is érdekes lehet. Wuhanban már több mint 500 önvezető autót üzemeltetnek a Baidu nevű cég. Az Egyesült Államokban tapasztalt nehézségek ellenére a kínai városokban a technológia széleskörű tesztelése folyik, ami új versenyt teremt a globális piacon. Mr. Johns tapasztalata tehát nem csupán egyéni eset, hanem egy olyan jelenség része, amely a jövő közlekedési rendszerének átalakulását jelzi. Az önvezető autók fejlesztése és bevezetése tehát továbbra is izgalmas és kihívásokkal teli terület marad, amely a technológiai újítások és a közlekedés jövőjét formálja.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cly41yx9w88o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük