
Globális Xbox áremelkedés a vámjogszabályok miatti bizonytalanság közepette
A Microsoft nemrégiben jelentette be, hogy jelentős áremeléseket hajt végre Xbox konzoljain, a növekvő fejlesztési költségekre és a „piaci körülményekre” hivatkozva. Az áremelések mértéke országonként változó, az Egyesült Királyságban például az Xbox Series S ára 50 fontos emelést követően 299,99 fontra nőtt. Az Egyesült Államokban a helyzet még drámaibb, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár közötti mértékben emelkedett, a modelltől függően. Ez a lépés különös figyelmet kapott, mivel az Egyesült Államokban bevezetett vámtarifák, amelyek szakértők szerint további árnövekedéseket idézhetnek elő, világszerte gazdasági bizonytalanságot gerjesztenek. A Microsoft ugyanakkor nem erősítette meg, hogy a vámtarifák közvetlenül befolyásolták volna az áremelést.
A konzol árának emelkedése nemcsak az Egyesült Államokra vonatkozik, hanem más országokban is tapasztalható. Európában az Xbox Series S ára 80 euróval emelkedett, míg Ausztráliában 50 dollárral nőtt. Ez a tendencia jelentős változást jelent az iparágban, ahol általában a konzolok megjelenését követő években csökkennek az árak. A Microsoft egy blogbejegyzésben elismerte, hogy ezek a változások kihívást jelenthetnek a felhasználók számára, de hangsúlyozta, hogy a döntéseket alapos mérlegelés után hozták meg, figyelembe véve a piaci körülményeket és a fejlesztési költségek emelkedését.
Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója a BBC-nek adott nyilatkozatában kifejtette, hogy szerinte az áremelkedés „elkerülhetetlen volt”, és a „jelenlegi vámtarifás zűrzavarok” katalizálják. Hozzátette, hogy a játékosok lesznek a legnagyobb szenvedői ennek a helyzetnek, és kevés remény van arra, hogy az árak csökkenni fognak. Gonzalez figyelmeztetett arra, hogy ez jelentős hatással lehet a Microsoft már amúgy is szerény Xbox-eladásaira, és szélesebb iparági következményeket is kiválthat. Az előrejelzése szerint nem ez lesz az utolsó áremelés, amivel a felhasználóknak szembe kell nézniük.
Christopher Dring, aki a The Game Business hírlevélben foglalkozik a videojáték-iparral, azt mondta, hogy a vámtarifák „biztosan” része voltak a döntésnek. Kiemelte, hogy mivel a kiegészítők és az alkatrészek többsége Kínában készül, a kapcsolat nyilvánvaló. Azonban más tényezők is szerepet játszanak a helyzet alakulásában, mint például az infláció, a valutaárfolyamok változása és a „üzleti költségek általános emelkedése”. Dring hozzátette, hogy mindez kaotikus helyzetet teremtett egy olyan iparágban, amely korlátozott növekedést mutat. A konzolos játék szektor az elmúlt 20 évben alig nőtt a felhasználók számát tekintve, miközben a gyártási és játékfejlesztési költségek folyamatosan növekednek.
A konzolok árának emelkedése történelmileg szokatlan, hiszen a megjelenést követő években általában csökkenni szoktak az árak. Például a Sony eredetileg 2020-ban 360 fontért indította a PlayStation 5 digitális kiadását az Egyesült Királyságban, de az ára az évek során már 429,99 fontra nőtt. A jövőbeli Xbox játékok árai is kérdésesek, mivel a vállalat bejelentette, hogy 2025-re „néhány új, elsőféltől származó játékunk” 79,99 dollárba fog kerülni. Ez az ár megegyezik a Nintendo által bejelentett költséggel az elkövetkező Mario Kart World játék esetében, amely aggodalmakat keltett a játékosok körében, akik „megfizethetetlennek” nevezték azt.
A Microsoft azonban tisztázta, hogy nem tervezi a meglévő játékok áremelését, csak bizonyos új címek esetében, amelyeket saját maguk fejlesztenek. Azonban nem mondták el, hogy terveznek-e áremelést egyes jövőbeli játékok esetében az Egyesült Királyságban. A vállalat hangsúlyozta, hogy a helyi árak országonként és platformonként eltérhetnek. Az iparág jövője tehát számos kihívással néz szembe, és a játékosok számára nemcsak a konzolok, hanem a játékok ára is egyre fontosabbá válik.

