
Kinek higgyünk az időjárás-előrejelzésben?
Februárban Észak-Queensland felett hat hónapnyi eső zúdult, ami számos helyi lakos számára álmatlan éjszakákat jelentett, mivel nem tudták, milyen szintű áradásra és károkra ébrednek majd. Különösen Andrew Brown, egy kiberbiztonsági oktató, akinek hobbija a meteorológia, érezte ezt a nyomást. Brown a Wally’s Weather Facebook-oldal mögött áll, amelynek 107 ezer követője és havonta 24 millió megtekintése van, és a queenslandi időjárásra összpontosít. A rekordot döntő áradások idején, amikor 400 embernek kellett elhagynia az otthonát, Brown éjjel-nappal közzétett posztokat, még az éjszaka közepén is felkelt, hogy frissítéseket osszon meg, mindezt a közönsége iránti felelősségérzetből. Amikor észrevette, hogy a radarja szerint öt órányi folyamatos eső várható, korábban elhagyta a munkahelyét, és nemcsak a Facebook-követőit figyelmeztette, hanem a főnökét, kollégáit, feleségét és felnőtt gyermekeit is.
Brown Townsville-ben él, ahol a januártól márciusig tartó esős évszak híres a csapadékos, forró és párás időjárásáról. „Az emberek tudni akarják, mi történik, mert még ha áramkimaradás is van, valószínűleg internetkapcsolatuk van” – mondta Brown. Az ilyen időjárási események gyakran éjszaka történnek, amikor nem látható, mi zajlik, ezért úgy érzi, ő az emberek szeme és füle. Brown aktív és elkötelezett Facebook-közönsége arra utal, hogy egyre többen fordulnak közösségi média felületekhez, hogy híreket és időjárás-előrejelzéseket kapjanak. A Pew Research Központ adatai szerint az Egyesült Államokban a felnőttek 20%-a így tájékozódik. Az emberek ugyanolyan figyelemmel kísérik a Facebook-influenszereket, mint a hagyományos újságírókat, sőt, sok esetben többet is figyelnek rájuk, mint a mainstream média képviselőire a YouTube-on, az Instagramon és a TikTokon.
Prof. Daniel Angus, a Queenslandi Technológiai Egyetem Digitális Média Kutatóközpontjának igazgatója, amikor Brisbane-ben a trópusi Alfred ciklon által okozott heves esőzések és áradások közepén találta magát, az ausztrál Meteorológiai Szolgálat hivatalos tájékoztatásait követte, mivel úgy véli, hogy ők adják a legpontosabb előrejelzéseket. Angus elismeri, hogy az olyan időjárási influenszerek, mint Brown, népszerűsége nemcsak a mainstream médiába és a kormányzati forrásokba vetett közbizalom csökkenéséből fakad, hanem a közvetlen kapcsolatok és a helyi információk iránti keresletből is. „Az időjárási influenszerek különösen a vidéki és regionális területeken népszerűek, mert rendkívül lokalizált, valós idejű frissítéseket kínálnak, amelyeket a hagyományos média gyakran figyelmen kívül hagy” – mondta Angus. Az influenszerek közvetlen kapcsolatban állnak közönségükkel, személyre szabott elemzéseket nyújtanak, és reagálnak a közösségi aggodalmakra, ahogyan azt a hagyományos híradók ritkán teszik.
Bár Brown jól ismert és elismert a közösségi médiában, van egy másik oldal is ennek a jelenségnek. Angus megjegyzi, hogy az időjárási influenszerek hajlamosak lehetnek a pánikkeltésre, mint ahogyan azt a Townsville-ben működő Higgins Storm Chasing kapta kritikaként, amely 2018-ban történelmi csapadéknövekedést jelzett elő, de az nem következett be. „Az időjárási influenszerek gyakran hajlamosak a túlozásra, mivel nem tartoznak ugyanazokhoz a szabályokhoz és következményekhez, mint a hagyományos média és a kormányzati források. Ez pánikkeltéshez és félretájékoztatáshoz vezethet” – fogalmazott Angus.
Egy másik vélemény Alan Sealls, egy korábbi tévés időjárás-jelentő, aki jelenleg meteorológiát tanít az Alabama Egyetemen. Sealls véleménye szerint a képzett meteorológusok, akik online platformmal rendelkeznek, értéket adnak a közönségnek, míg azok, akik formális képzés nélkül próbálnak előrejelzéseket adni, hiteltelenné tehetik a szakmát. Brown, aki önállóan tanulta meg a meteorológia alapjait, de rendelkezik informatikai mesterdiplomával és számos technológiai végzettséggel, már három éve fizetős előfizetéseket kínál, amelyek főként a költségeit fedezik. Az mesterséges intelligencia fejlődése segíti őt abban, hogy pontosabban elemezze az adatokat és kommunikáljon a követőivel, lehetővé téve számára, hogy kiterjessze tevékenységét Ausztráliára.
Brown szeretné, ha egy nap teljesen a Wally’s Weather-re tudna összpontosítani, de egyelőre inkább háttérben maradna, ami a népszerűségének egyik titka. „Nem akarok a weboldal arca lenni, mert jó érzés úgy sétálni az utcán, hogy az emberek nem ismernek fel” – mondta. Az időjárás és a közösségi média világa folyamatosan változik, és úgy tűnik, hogy Brown és hasonló influenszerek szerepe egyre fontosabbá válik a jövőben, hiszen a hagyományos média mellett új alternatívákat kínálnak a közönség számára.

