Divat,  Mindennapok

Mikor újra vásárolhatok online az M&S-nél?

A Marks & Spencer, a brit kiskereskedelmi óriás, április végén felfüggesztette online rendelési szolgáltatását, miután komoly kibertámadás érte a céget, amely a húsvéti időszakban kezdődött. Azóta a vásárlók folyamatosan érdeklődnek arról, mikor indulhat újra az online vásárlás lehetősége. A cég most végre válaszolt a kérdésekre, és bejelentette, hogy a kibertámadás következményeként az online rendszerei júliusig továbbra is zavarokkal küzdenek. Stuart Machin, a cég vezérigazgatója sajtóközleményben elmondta, hogy a vásárlók néhány héten belül újra online vásárolhatnak, és a szolgáltatás fokozatosan júniusban és júliusban fog javulni.

A Marks & Spencer nehezen tudja visszaállítani a szolgáltatásait a normális kerékvágásba, mivel a támadás következtében a boltok polcain számos termék elfogyott, és a szállítások is leálltak. A cég arra kérte a vásárlókat, hogy legyenek óvatosak a gyanús e-mailekkel, telefonhívásokkal vagy üzenetekkel kapcsolatban, amelyek a Marks & Spencer nevében érkeznek, mivel a támadás során néhány vásárlói adatot elloptak. A cég elismerte, hogy a kibertámadás során személyes adatokat, például neveket, lakcímeket, telefonszámokat és e-mail címeket, valamint születési dátumokat és online rendelési előzményeket loptak el. Fontos megjegyezni, hogy a támadás nem érintette a bankkártyás vagy a felhasználói fiókhoz tartozó jelszavakat, így a vásárlók biztonsága nagyrészt megmaradt.

A cég azt tanácsolja, hogy a vásárlók változtassák meg a jelszavukat a biztonság érdekében, de hangsúlyozza, hogy nem szükséges azonnali lépéseket tenniük, csak figyeljenek a lehetséges adathalász kísérletekre. Az online rendeléseket a következő néhány héten belül újraindítják, ám a zavarok továbbra is fennmaradnak június és július folyamán. Ez az első alkalom, hogy a Marks & Spencer konkrét időkeretet adott meg arra vonatkozóan, mikor várható az online rendelési szolgáltatás visszaállítása.

A cég elmondta, hogy azok a vásárlók, akik átvevő e-mailt kaptak, bátran elmehetnek boltba átvenni rendelésüket, míg a 2023. április 23. után leadott rendelések visszatérítésre kerülnek. Az üzletekben egyes élelmiszertermékek is hiányoznak, mivel a cég bizonyos rendszereit leállították a támadás következtében. Az üres polcokon olvasható üzenetek figyelmeztetnek a technikai problémákra, amelyek befolyásolják a termékek elérhetőségét. Az élelmiszerek elérhetősége május elején a banki hétvégén javult, ám a következő hetekben is voltak üres polcok, amíg a szállítói láncok visszaálltak a normális működésre.

A Marks & Spencer weboldaláról eltávolították az összes álláshirdetést, és közölték, hogy jelenleg nem lehet keresni vagy jelentkezni pozíciókra, mivel dolgoznak az online szolgáltatások mielőbbi helyreállításán. A cég eddig nem adott információt arról, hogy ki vagy mi állt a kibertámadás mögött, de a BBC információi szerint ransomware támadásról van szó. A nyomozók egy Scattered Spider nevű fiatalokból álló hacker csoportra összpontosítanak, akik angolul beszélnek és illegális szolgáltatást használnak a kibertámadások lebonyolításához.

A ransomware egy olyan kártékony szoftver, amely titkosítja az adatokat, és csak váltságdíj megfizetése után teszi őket újra elérhetővé. A támadók gyakran fenyegetik a vállalkozásokat azzal, hogy kiszivárogtatják vagy eladják az ellopott adatokat, hogy nyomást gyakoroljanak a váltságdíj kifizetésére. A brit Nemzeti Kibervédelmi Központ (NCSC) figyelmeztetett arra, hogy a kiberbűnözők az IT segédszolgálatok álcájában próbálnak bejutni a cégek rendszereibe. Stuart Machin megerősítette, hogy a támadók „társadalmi manipulációval” jutottak be a cég rendszereibe, ami azt jelenti, hogy megbízhatónak álcázták magukat, és egy alkalmazottat manipulálva megszerezték a jelszavakat.

A Marks & Spencer becslése szerint a kibertámadás körülbelül 300 millió fonttal csökkenti az idei év nyereségét, ami meghaladja a szakértők várakozásait, és a profit 30%-os csökkenésének felel meg. A cég reméli, hogy a biztosítások segítenek a veszteségek csökkentésében. A technikai problémák miatt a cég részvényei is estek, és a vállalat értéke több mint félmilliárd fonttal csökkent. Az online értékesítések a Marks & Spencer ruházati és otthoni termékeinek körülbelül egyharmadát teszik ki, napi szinten átlagosan 3,8 millió fontot költenek a vásárlók.

A vásárlók, akik a weboldal problémáival szembesültek, valószínűleg a Marks & Spencer boltjaiban próbálnak vásárolni, de lehetséges, hogy a versenytársak online boltjait is felfedezték. A problémák éppen egy meleg időszakra estek, amikor az emberek új nyári ruhákat szeretnének vásárolni. Jackie Naghten, a kiskereskedelmi szakértő elmondta, hogy a Marks & Spencer komoly pénzügyi veszteségeket szenvedett el a támadás következtében. Az egyik legnagyobb beszállítójuk, a Greencore, amely szendvicseket és pékárukat szállít, elmondta, hogy kézi úton kell intéznie a rendeléseket. A Marks & Spencer helyzete nemcsak saját magára van hatással, hanem a beszállítókra is, akik a cégre támaszkodnak.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c0el31nqnpvo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük