Egészség,  Tech

Mesterséges intelligencia teszteli a közvéleményt a botoxról és a töltőanyagokról

Egy új mesterséges intelligencia (MI) eszközt vetettek be, hogy áttekintse a botoxról és ajakfeltöltőkről érkezett kommentárokat, amelyeket egy nyilvános konzultáció keretében gyűjtöttek össze, és ez az Egyesült Királyságban az első ilyen jellegű alkalmazásnak számít. A skót kormány hivatalnokai a konzultáció során érkezett válaszok szűrésére használták ezt az eszközt, amely a nem sebészeti kozmetikai eljárások szabályozásáról szólt. Az MI eszköz, amelyet „Consult”-nak neveztek el, hasonló eredményekre jutott, mint az emberi szakértők, akik ugyanazt a feladatot végezték. A kormány reméli, hogy ez az eszköz a jövőben megkíméli a köztisztviselőket az ehhez hasonló időigényes feladatoktól, és a becslések szerint akár 20 millió fontot is megtakaríthat a közpénzekből.

A Consult a kormány által tervezett MI-alapú eszközök egyikeként jött létre, amelyeket összefoglaló néven „Humphrey”-nek neveztek el, Sir Humphrey Appleby, a klasszikus 1980-as évekbeli sitcom, a „Yes, Minister” ügyvezető köztisztviselője után. A sorozat gyakran bírálta a kormányzati bürokrácia túlzott mértékét. A teszt során a Consult 2000 benyújtott válasz áttekintésére volt képes, azonban a nyilvános konzultációk, amelyek célja, hogy a brit állampolgárok véleményét összegyűjtsék a kormány által megfontolt kérdésekről, gyakran akár tízezres nagyságrendű válaszokkal is szolgálnak.

Az MI eszköz képes volt azonosítani a válaszok közötti témákat, és ennek megfelelően megszámolta és katalogizálta a válaszokat. Az emberi szakértők a munka mindkét szakaszában ellenőrizték az MI által végzett munkát. A Consult megállapításait ezután összehasonlították egy párhuzamosan dolgozó emberi szakértői csapattal, hogy lássák, mennyire egyeznek az eredmények. Peter Kyle, a technológiai miniszter kijelentette, hogy a teszt kezdeti sikerei azt jelentik, hogy a Consult „nagyon hamar” a kormányzatban is használatba kerülhet. „Akkor, amikor ilyen ígéretes eredményeket mutatott, a Humphrey segíteni fog nekünk csökkenteni a kormányzati költségeket, és megkönnyíti a szakértők és a közvélemény által fontos kérdésekben megfogalmazott vélemények átfogóbb gyűjtését és áttekintését” – írta.

A kormány azt reméli, hogy a MI technológia szélesebb körű alkalmazásával akár 45 milliárd fontot is megspórolhat a közszolgáltatások területén. Jelenleg a Consult még mindig próbafázisban van, és további értékelések várnak a szélesebb körű bevezetés előtt. A kormány hangsúlyozta, hogy mindig „emberi ellenőrök” fogják felügyelni a Consult munkáját. A hivatalnokok emellett arra is próbálták felhívni a figyelmet, hogy az MI rendszerek kapcsán felmerülő tartós aggodalmakat is kezelik. Az egyik ilyen aggály az, hogy az MI néha hamis információkat generál, amit „hallucinációnak” neveznek. Azonban mivel az MI-t csak egy viszonylag korlátozott feladat ellátására kérték fel, a hivatalnokok azt állították, hogy a hallucináció nem jelent majd komoly problémát.

Ezek az MI eszközök, amelyeket „nagy nyelvi modellek” segítségével építettek, gyakran mutattak előítéletet is, mivel magukba építik az emberi adatokban meglévő előítéleteket, amelyek alapján kiképezik őket. Azonban a Consult-tal dolgozó szakértők megállapították, hogy a rendszer összességében csökkentette az előítéleteket azáltal, hogy megszüntette a lehetőségeket, hogy az egyes emberi elemzők „saját előítéleteiket” vetítsék ki a válaszokra. A Consult azt is tesztelték, hogy képes-e kezelni a helyesírási hibákkal és egyéb tévedésekkel teli nyelvezetet. Jelenleg azonban csak angol nyelven működik, így az Egyesült Királyságban beszélt más nyelveken, például welsh nyelven érkező válaszokat először angolra kell fordítani.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cpd4nxvw9lyo

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük